donderdag 22 mei 2008

Georges Tony Seurat


Een zondag bij la Grande Jatte van Seurat

Dit enorme grote werk van Seurat (1885) is een van de meest raadselachtige van de 19de eeuw. "Het is een ongewoon beeld en dingen, ruimte, proporties en mensen kloppen niet. Maar als geheel is het prachtig".

Maar het meest opvallende aspect van dit schilderij blijft de revolutionaire pointillistische techniek die Seurat heeft toegepast. Hij had aanvankelijk al tien maanden aan het schilderij gewerkt. Nadat hij teruggekeerd was van een bezoek aan de Normandische kust, begon hij op het bestaande werk de kleinst mogelijke penseelstreekjes te zetten, een zeer bewerkelijke techniek.

2 opmerkingen:

Cansel zei

hij tekende met puntjes en streepjes zoals monet maar je spreekbeurt was super mooi je had super veel informatie en kon het goed tegen ons vertellen jammer dat je geen powerpointpresantatie konden we meer zien van georges maar ik heb op dat blad ook veel kunsten gezien.


cansel

Julia zei

ik vind dat ze schilderijen er heel mooi uit zagen. en je had het ook goed vertelt.